Georgian Dream kopplar greppet om Georgiens största oberoende tv-kanal

6 november 2015   Georgien | Nyheter

Ett kontroversiellt domslut upplöste under natten till i dag med omedelbar verkan ledningen till Georgiens största och oberoende tv-kanal Rustavi2. Det kontroversiella domslutet kom som en överraskning och utan förvarning. Den nya ledningen förväntas bestå av regeringsföreträdare, varav en av dem för stunden är nuvarande vice chef för regeringskanalen Imedi TV. Regeringspartiet får genom detta närmast monopol på landets mediala TV-landskap. Handlingen har fördömts av dussintalet internationella organisationer i landet, och USA:s ambassadör till Tbilisi har uttryckt sin djupaste oro över agerandet.

Läs ett gemensamt fördömande från bland annat Transparency International och Atlantic Council här.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.