Kvinnliga politiker i Rpublika Srpska på seminarium om kampanj

11 oktober 2013   Balkan | Bosnien och Hercegovina | Länder och regioner | Nyheter | Utbildning | Verksamhet

Om nästan exakt ett år är det val i Bosnien och Hercegovina (BiH) samt i de två entiteterna, Federationen Bosnien och Hercegovina (FBiH) och Republika Srpska (RS). För att stärka kvinnliga politiker i det stundande kampanjarbetet ordnade Jarl Hjalmarson Stiftelsen en konferens på temat kampanj och kommunikation i Banja Luka, 4-6 oktober 2013.

Deltog gjorde ett tjugotal kvinnor, varav de flesta lokalpolitiker, från Stiftelsens samarbetsparti, Partija Demokratskog Progresa (PDP) som nu är i opposition i det serbdominerade RS. Ett generellt problem för kvinnor i politiken i länder där partistrukturen fortfarande är svag, är att de har svårt att nå högre positioner. Stiftelsens verksamhet går ut på att lyfta fram kvinnorna i partierna genom utbildning och information.

Kvinnliga politiker från Republika Srpska i Bosnien och Hercegovina.

Kvinnliga politiker från Republika Srpska i Bosnien och Hercegovina.

Kampanjseminariet leddes av riksdagsledamoten Elisabeth Björnsdotter Rahm och Torsten Svenonius, analyschef hos Moderaterna. Elisabeth Björnsdotter Rahm föreläste bland annat om hur kvinnor kan bli mer framträdande i politiken och om hur man genomför en lokal kampanj med konkreta exempel från svenska valrörelser. De kvinnliga politikerna fick lista de viktigaste utmaningarna i sina respektive kommuner och hos samtliga tycktes arbetslösheten vara det största problemet.

Elisabeth Björnsdotter Rahm och Torsten Svenonius talade under konferensen.

Elisabeth Björnsdotter Rahm och Torsten Svenonius talade under konferensen.

Torsten Svenonius gav en grundläggande presentation av kampanjarbetets övergripande struktur för att sedan fördjupa sig i delarna – däribland hur man formulerar ett budskap och på vilka sätt man bör kommunicera med sina väljare. Föreläsningarna varvades med diskussioner och praktiska gruppövningar.

När konferensen var slut berättade kvinnorna att de fått en mängd nya uppslag om hur de kunde bedriva en valkampanj.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.