Studieresa till Bryssel med bosniska SDA

19 juni 2013   Bosnien och Hercegovina | Europeiska Unionen | Nyheter | Utbildning

Den 10-13 juni arrangerade Jarl Hjalmarson Stiftelsen (JHS) en studieresa till Bryssel för medlemmar ur vårt bosniska samarbetsparti SDA. Målgruppen var ungdomar som fullföljt en längre utbildning i regi av JHS och SDA:s politiska akademi i Bosnien och Hercegovina (BiH).

Studiebesöket inleddes med ett möte på NATO där deltagarna fick träffa två erfarna Balkanhandläggare som bland annat berättade om hur vägen mot ett medlemskap i försvarsalliansen går till. Därefter följde ett möte med den bosniska NATO-ambassadören som fördjupade sig i statusen för BiH i den aktuella ansökningsprocessen.

DPP_0087

Besök på EU-kommissionen.

Efteråt bar det av mot EU-kvarteren och ett besök på EU-kommissionen. Förutom en introduktion till Kommissionens roll och arbete i EU fick gruppen också en genomgång av EU:s utvidgningsarbete och statusen för de potentiella framtida medlemmarna, inte minst från Balkan.

Andra dagen började med ett besök på Europaparlamentet där ungdomarna bland andra fick träffa Tomasz Banka, specialist på västra Balkan för att sedan guidas runt i byggnaden av Ulrica Helgesson, politisk assistent till den svenska Europaparlamentarikern Anna Ibrisagic. Sedan fortsatte besök på både Rådet och EPP:s högkvarter där de nyfikna deltagarna gavs ytterligare inblick i det komplexa EU-maskineriet.

DPP_0009

Bosniska deltagare utanför Europaparlamentet.

Den intensiva studievistelsen rundades av dag tre med ett möte med BiH:s EU-ambassadör som i detalj presenterade statusen för Bosnien och Hercegovina i strävan mot ett EU-medlemskap. Än återstår en hel del politiska och juridiska reformer för att BiH ska vara aktuellt för en så kallad kandidatstatus som är ett första steg mot ett medlemskap, men förhoppningsvis kan den unga generationen lovande politiker föra landet närmare ett sådant mål.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.